A pszichológusnál a kliens is kérdezhet?
A cikk szerzője: Póth Attila, a Therapio okleveles pszichológus szakembere
Persze! Hiszen számos dolog lehet, ami a kliensnek nem világos, nem egyértelmű. Vagy egyszerűen csak valamiért tisztázni szeretne pár dolgot, mielőtt belevág a tanácsadásba vagy a terápiába. Ahogy nekünk, pszichológusoknak is fontos tájékozódnunk, hogy a hozzánk érkező a mi kompetenciánkba tartozik-e, ugyanúgy fontos, hogy a kliens is tisztázza az őt foglalkoztató vagy feszélyező dolgokat.
Felmerülhetnek kérdések az ülések hosszáról, áráról, a pszichológus képzettségéről, szemléletmódjáról, vagy akár arról, hogy nyitott-e az online ülésre, ha valamiért a személyes találkozó nem jön össze. Vagy, hogy a kiszemelt szakember elfogadó-e például az LMBTQ+ emberekkel is.
Úgy vélem nincs rossz kérdés – hiszen a kliensnek tudnia kell tervezni, ismernie kell, mi vár rá a rendelőben, az üléseken, és bármi is foglalkoztatja, fontos azokat tisztázni. Így tud csak nyugodtan belevágni a tanácsadásba. Kérdésekkel térképezheti fel a kliens, hogy az adott szakember megfelelő-e a számára. Hogy eltudja-e képzelni vele az együttműködést. Hiszen a legbelsőbb titkairól, félelmeiről fog beszélni.
A honlapokon, szakmai oldalakon is sok minden megtudható rólunk, pszichológusokról: hol szereztük a diplománkat, milyen képzéseken veszünk vagy vettünk részt. Ha valakiben ezzel kapcsolatban merül fel kérdés, például, hogy mit jelent a módszerspecifikus képzés elvégzése, vagy mit is jelent az, hogy valaki szakpszichológus, nyugodtan kérdezzen rá.
A tanácsadás alatt is lehet olyan helyzet, hogy valami nem világos: pszichológusként számomra fontos, hogy közérthetően fogalmazzak, de előfordul, hogy becsúszik egy-egy szakkifejezés, vagy akár szakzsargon. Ha ilyen előfordul, és nem világos mit jelent az adott szó, mindenképp tisztázni kell. Hiszen, ha mást ért alatta a pszichológus és mást a kliens, akkor bizony könnyen elbeszélhetnek egymás mellett, amely félreviheti az egész folyamatot. Szóval a pszichológusnál a kliens is kérdezzen!